Dzień Nauki2017-03-17  
      Pomysłodawczynią  tego  przedsięwzięcia  była  Pani Dyrektor  Elżbieta Błaszczyk.  Nasze spotkania z Nauką rozpoczęliśmy od udziału w przedstawieniu pt: „Urodziny Ludolfiny”. Uczniowie z klas II a i II b gimnazjum pod kierunkiem pani Marty Poniedziałek przybliżyli historię tej liczby oraz jej drogę do współczesności. Występując na scenie, opowiadali o szkolnej codzienności i kłopotach z obliczeniem zadania domowego. Podczas wyliczeń zdarzyła się niecodzienna sytuacja- ich świat odwiedziły osobistości z matematycznego świata z Ludolfiną (liczbą Pi)na czele. Młodzi aktorzy wcielali się w postacie, które odegrały znaczącą rolę w odkryciu i ustaleniu tej niesamowitej liczby, bez której nie można mówić o obliczaniu pola koła, długości okręgu czy objętości kuli.  Usłyszeliśmy więc o starożytnych Egipcjanach, Babilończykach, o Archimedesie, a później o matematykach takich jak Leonard Euler, William Jones czy Ludolf van Ceulen - pomysłodawca imienia naszej bohaterki.  W trakcie przedstawienia można też było poznać zasady mnemotechniki autorstwa Antoniego Cwojdzińskiego czy posłuchać wiersza, który napisała sama Wisława Szymborska. 
       Spektakl wprowadził nas w świat matematyki, stąd też kolejnym punktem Dnia Nauki były warsztaty matematyczne prowadzone przez panią Marię Matyla. Członkowie koła matematycznego przygotowali bryły zbudowane z sześcianów zrobione metodą origami. Uczestnicy warsztatów mieli możliwość poznania metody origami i wykonanie własnego czworościanu. 
       Dużym zainteresowaniem cieszyły się warsztaty przyrodnicze prowadzone przez uczniów pod kierunkiem pani Ewy Petras i pani Edyty Milanowskiej. Były one adresowane do uczniów klas 2-5 SP. Doświadczenia przyrodnicze polegały m.in.: na wykrywaniu skrobi w produktach spożywczych, badaniu składu powietrza atmosferycznego, obecności ciśnienia atmosferycznego i hydrostatycznego, różnic w gęstościach cieczy, działaniu wiatraka i turbiny wiatrowej- wytwarzanie energii odnawialnej, budowie i erupcji wulkanu. Przyrodnicy wyjaśniali zagadnienia związane z napięciem powierzchniowym, właściwościami fizycznymi ciał, grawitacją i antygrawitacją, przyciąganiem elektrostatycznym. Zaprezentowali, jak i dlaczego działa „Odrzutowy balonik”, czy „Balonowa karuzela”. Młodsi koledzy dowiedzieli się m.in., że woda ma skórę i szukali odpowiedzi na pytanie: Czy możemy umyć się tylko wodą? Uczniowie byli bardzo dociekliwi, zadawali mnóstwo pytań, sami próbowali przeprowadzić doświadczenie. 
      Uczniowie klas III Gimnazjum pod opieką pani Doroty Brzezińskiej i pana Pawła Rychłego zaprosili kolegów i koleżanki z 6 SP  i I-II Gimnazjum do laboratorium fizycznego. Wykorzystując najprostsze substancje i przedmioty codziennego użytku (balony, sodę, skrobię ziemniaczaną, olej, sól, pieprz, suszarkę, świeczki,  puszki itp.) wprowadzali w świat gęstości, podciśnienia,  składu  powietrza,  korytarzy  powietrznych,  mieszanin,  reakcji substancji, właściwości fizycznych i chemicznych otaczającego świata. Niektóre z doświadczeń wymagały bardziej profesjonalnego sprzętu, choćby maszyny elektrostatycznej, elektroskopu, ogniwa fotowoltaicznego, modelu turbiny wiatrowej- dzięki którym poznawano właściwości pola elektrostatycznego, ładunków elektrycznych i zamiany  energii.  Młodzi  naukowcy  zgodnie  przyznali,  że zdobywanie i przekazywanie wiedzy może być absorbujące.
      Kolejną atrakcją tego Dnia były zajęcia ornitologiczne prowadzone przez doktorantów z UAM w Poznaniu. Składały się one z dwóch części: teoretycznej (prezentacja) i praktycznej (np. obrączkowanie ptaków). Bardzo dziękujemy podopiecznym pana profesora Piotra Tryjanowskiego za ciekawy przekaz treści wzbogacony pokazem.
       Na  koniec uczniowie odbyli  podróż  w kosmos, odwiedzając mobilne planetarium.  Dzień był pełen  wrażeń,  bogaty w doświadczenia, zdobywanie i dzielenie się wiedzą i na pewno kiedyś zostanie powtórzony.


redaktor: Justyna Kramska